Több pihenés, szebb alak

Ha az "alakformálás" szót halljuk, akkor egyből kemény edzésekre és diétára gondolunk. Pedig van egy titkos összetevő, ami a fejlődés és fogyás alapja, ez pedig a megfelelő mennyiségű és minőségű pihenés. Ha úgy érzed, mindent megteszel a fogyás / izmosodás érdekében, és mégsem fogysz, akkor ülj le egy percre, és olvasd el ezt a cikket!

A szervezetünk fejlődése, épülése-szépülése egy szekér, ami dinamikusan halad előre, amennyiben 3 ló van elé fogva:

  1. helyes étkezés
  2. kellő mozgás
  3. kellő pihenés

Ha ezek közül bármelyik "ló" hiányzik, a szekér lassabban halad, vagy akár meg is állhat - attól függetlenül, hogy a másik kettőt milyen keményen hajtjuk. Leginkább a pihenést szoktuk elhanyagolni, és ez nagyobb hiba, mint hinnénk. Ugyanis a pihenés közben regenerálódunk, ekkor indulnak be azok a folyamatok a szervezetben, melyek a látványos változást hozzák. Az edzés és diéta egy INGER a szervezetnek, azonban a pihenő időben REAGÁL a szervezet ezekre az ingerekre! Lehet, hogy pl. egy nyaralásra készülve hosszan és keményen edzel, diétázol, megállás nélkül, majd a nyaralás többedik napján (mikor nem edzel, hanem pihensz) veszed észre, hogy kerekedett a vállad, vagy látszik a bicepszed...

MILYEN A JÓ PIHENÉS?!

Mert bizony (és ebben igaza van a matrac reklámoknak) - létezik jó pihenés, és "egy jó nap egy jó éjszakával kezdődik..." A jó pihenés mennyiségben és minőségben is jó. Kezdjük azzal, hogy a pihenés lehet

  • AKTÍV
  • PASSZÍV

Aktív pihenés az, amikor NEM azt csinálod, amit kell: munkát, edzéstervet, bármit. Ha maradunk a sport világában: aktív pihenés az, amikor fizikailag aktív vagy, de a megszokottól eltérő mozgásformát végzel (pl. ha mindig súlyzózol, akkor most squasholsz), lehetőleg más helyszínenvagy más közegben (pl. vízi sportok), és legfőképp NEM edzés jelleggel mozogsz, rövidebb ideig és mérsékelt erő evetéssel.

Passzív pihenés az, amikor SEMMIT nem csinálunk. Ha ébren vagyunk, de csak fekszünk, TV-zünk, vagy épp szaunázunk, vagy masszíroztatunk. A másik lehetőség, hogy alszunk egy jót. Ez nyilván a legkielégítőbb pihenés és akármilyen furcsa, a szakemberek szerint a "jó" alvás különböző kritériumoknak kell, hogy megfeleljen:

  • 6-8 órán át tart
  • megszakítás nélkül
  • a nap mindig ugyanazon szakaszában zajlik
  • lehetőleg sötétben
  • ritmusosan
  • megfelelő alátámasztással (ez az ágy minőségére vonatkozik)
  • spontán alvással és ébredéssel jár
  • megfelelő hőmérsékléten

Ennél a bejegyzésnél muszáj megemlítenem azt a tapasztalatot, amiről rengeteg anyuka vendégem számolt már be és magam is megtapasztaltam: ha a szervezet kialvatlan, vész-jelzéseket ad le (a fáradás eleve egy jelzés, hogy energiáink végén járunk!) amire rengetegen evéssel reagálnak, általában tudattalanul. Egyszerűsítve: a szervezet "Nincs energiám, engedj pihenni!" jelzésére "Nincs energia? Nesze egy kis plusz energia (=kalória)!" válasszal regaálunk - és eszünk. Gondoltuk volna, hogy ez is az elhízás mögött állhat? Vajon hány anyuka (vagy más túlterhelt férfi és nő) fogyna le csak attól, hogy az evés helyett PIHENÉSSEL reagál, mikor energiái elfogytak?! :)

Érdemes tehát elgondolkodni, hogy a pihenés milyen szerepet, mennyi időt és tudatos odafigyelést kap jelenleg az életünkben és ez milyen hatással lehet az éleünkre! Mert azt mondani sem kell, hogy nemcsak az alakunkra van hatással ki(nem)pihentség - egy csomó stressz és betegség alappillére is... Elsődleges kérdés: Mennyit alszom most, hogyan tudnék alakítani a napi rendemen, hogy ez változzon?

Kívánom, hogy találjuk meg az ideális megoldást és minél hamarabb elinduljunk az egészség és kiteljesedés útján: testben és szellemben, lélekben egyaránt! :)

Ha pedig a pihenők közt néha edzenél vagy diétáznál, akkor nézz rá

Hámori Blanka

edző, életmódtanácsadó