Bánat-evés és unalom-evés

A mai bejegyzés egy nagyon fontos témáról szól: az olyan evészetről, ami nem az éhséget csillapítja, hanem valami egészen másról szól. Keveset beszélünk róla, pedig nagyon is létező probléma, és rengeteg embert érint! Azokat legfőképp, akik egyébként is nagyétkűek, szeretik a pocijukat. : ) Természetesen a mai világban megjelenő élelem-bőség is új és új lakomázásra sarkall. Miről is van szó tulajdonképpen?

Elsősorban az unalom-evés és a bánat-evés jelenségéről. Mind a kettő arról szól, hogy az étellel valamit pótolni szeretnénk. Az intenzív sós és édes ízek valamit adnak, amire szükségünk van, ami megnyugtat, vagy jókedvre hangol. A kérdés nyilván az, hogy mit? Ez azonban egyénenként változó, és pont ez a csavar a sztoriban: a legtöbben nincsenek is tudatában függőségüknek! Én várandósként egyik napról a másikra hagytam abba a munkámat, vagyis az edzéstartást, valamint a saját edzéseimet is. Egy olyan városba költöztem, ahol nem voltak barátaim, gyakorlatilag semmi programom. Maradt az evés, mint unalom-űző tevékenység. Számtalan kismama (és más emberek), akik hirtelen elfoglaltság nélkül maradtak, számoltak már be hasonló jelenségről.

Az sem ritka, hogy valamilyen bánatot próbálunk a finom falatokkal gyógyítani. Ki ne látott volna már amerikai filmben szerelmi bánattól gyötrődő, dobozból nagy kanállal fagyit evő lányokat?! Sokaknak ismerős a szituáció: egy nagy stressz vagy fájdalom elviselhetetlensége elől jó elbújni egy sarokba, és filmet nézni pizzával / hamburgerrel / chipssel / kínai kajával stb a kezünkben...

Mi a megoldás azok számára, akik magukra ismertek? Én a magam részéről a következőt tettem, és ezt szeretettel ajánlom másoknak is:

1. Tudatosítás

Nézz önmagadba! Nem csak nagy általánosságban ("Igen, valószínűleg én is bánat-evő vagyok...") hanem konkrétan, mikor a kekszes zacskó után nyúlnál: "Valóban szüksége van erre a szervezetemnek?" "Most valóban éhes vagyok?" (Ne feledd, hogy az éhes ember bármit szívesen megeszik, a kívánós azonban kifejezetten egy dolog után áhítozik!) Figyeld meg, milyen időszakokban, érzésekkel jön rád a plusz-kalóriák bevitele, hogy eldönthesd valóban bánat-evő vagy unalom-evő vagy-e!

2. A "miért"

Lehet, hogy már az első lépés is segít kilábalni a bajból, de ha mégsem, áss mélyebbre: miért segít neked az evés? Mi van a háttérben? Gondolkodj el, mielőtt kinyitod a chipses zacsit: mire van szükséged? Egy csendes, magányos félórára? Valami intenzív ingerre? Biztonságra?

3. Emlékeztető

Akármi is legyen a "miért", nagyon valószínű, hogy hosszútávon nem oldódik meg a probléma, csupán időt nyersz az evészettel. Miután lenyelted az utolsó falatot, és visszatért az unalom vagy bánat az életedbe, írj egy cetlit magadnak: "Az evés nem segített. Ugyanúgy érzem magam, mint korábban - csak 500 kalóriával több van bennem..." Tedd ki jól látható helyre, hogy legközelebb elkerüld ezt az érzetet!

4. Egyéb elfoglaltság

Ha úgy látod, hogy az evés pótcselekvés az életedben, itt az ideje, hogy válassz valami mást helyette! Ha legközelebb unatkozol, vagy szomorkodsz, készíts pl. karácsonyi dekorációt az otthonodba. Lakkozd ki a körmöd. Próbálj ki egy új frizurát. Takaríts. Rajzolj. Sőt akár edzhetsz is : )

5. Segítség

Lehet, hogy már az evés rabja vagy, és ebben az esetben érdemes szakemberrel konzultálni, de a dolog a legtöbb esetben valószínűleg nem mondható függőségnek! Csupán egy rossz szokásnak, amiből egy kis akaraterővel ki lehet jönni. De ebben az esetben is kérhetsz segítséget! Egyrészt gondolok itt egy jó étkezési tervre, amely tisztán és világosan vezet végi a napodon, és segít kiiktatni a melléevéseket - ebben a blog dietetikusa Bihari Nóri segíthet neked (Megismerkedhetsz vele és felveheted a kapcsolatot itt)

Másrészt megbeszélheted a dolgot azzal, akivel együtt élsz: ne legyen otthon nasi, legyen több közös programotok, beszélgessen veled többet (Ez nagyon női magazinba illő tanács, pedig én pontosan ezt tettem a párommal, és bevált!)

TIPP: életmódváltásban gondolkodsz? Szeretnél végre tisztán látni: mi helyes és mi nem az étkezésben? Dolgozz egy komplex programmal, ami végigvezet a fogyás rögös útján! :) >>> TOVÁBB

De ha úgy érzed pszichológusi segítségre van szükséged, lépj velem kapcsolatba, hogy ajálhassam a kolléganőmet neked! >>> KAPCSOLAT

Üdv, 

Hámori Blanka

edző és életmódtanácsadó