A helyes táplálkozás alapjai III. RÉSZ

Ez a bejegyzés a folyadék bevitelről fog szólni. A víz is a nonkalorigén tápanyagok közé tartozik, amikről a 2. részben írtam. A folyadék pótlás témája különösképpen érinti a várandós és szoptatós kismamákat, valamint a  rendszeresen sportolókat - vagyis reméljük Téged is! :)

A víz (és eleve a folyadék bevitel) fontosságáról mindenfele olvasni. Fontos leszögezni, hogy a "minél több"-elv éppoly káros, mint a kevés folyadék - 20 pohárnál többet ne igyunk egy nap. A megfelelő folyadék mennyiség naponta a testsúlyodtól függ: 

kg x 0,04


Sportolás - fokozott folyadék-mennyiség!

Sportolás közben, előtt és után igyunk (mentes) ásványvizet. A szoptatós anyukák különösen figyeljenek oda, mert pici naponta 0,5-0,6 l folyadékot is "kivehet" belőlünk! Jó tippnek tartom, hogy készítsünk ki maguk mellé egy pohár vizet, melyet szoptatás közben igyunk meg!

A kávé és a tea alapvetően nem tartalmaz kalóriát, kivéve, ha jó nagy adag cukorral, esetleg tejjel iszod. Apró változtatás, ha erről lemondasz, és napi több adag kávénál ez már jelentősen kevesebb "üres kalóriát" jelent. Azonban a koffein bevitel miatt figyeljünk oda a napi adagra - napi 1-2 kávé nem árt meg. A szoptatás időszakában mellőzzük a túl sok koffeinos ital fogyasztást, legyen az napi max. 1, az is a szoptatás előtt min. 2 órával!

Az alkohol valóságos kalóriabomba, ha másért nem, hát ezért mellőzzük! Szoptatás időszakában különösen kerülendő, hiszen a babát irritálja, aluszékonnyá teszi és lassítja a fejlődését. HA fogyasztunk alkoholt, azt este az utolsó szoptatás után tegyük!


Fogyás és ivás

A fogyáshoz elengedhetetlen a sok víz, hiszen dehidratáltan a szervezet nem tud megfelelően működni: lassul az anyagcsere, kevésbé terhelhetők az izmok, bizonyos vitaminok nem tudnak felszívódni stb. vagyis a "nagy egész" felborul, nem tudunk jól működni. 

Arról is sokan beszámolnak, hogy több folyadékkal kisebb az éhségérzet, valamint aki hajlamos a szomjúságot éhségnek érzékelni (igen, ezzel sokan vannak így), azok szintén kilókat dobnak pusztán azzal, hogy többet kezdenek inni. 


Tipp: ha a víz egy idő után unalmas, ne csábuljunk vissza az üdítőkhöz. Válaszd a gyümölcsteákat, hidegen vagy melegen, cukor nélkül. Figyelj oda, hogy a legtöbb "gyümölcsízesítésű" tea fekete teán alapszik, így koffeint tartalmaz, inkább válaszd a VALÓDI gyümölcsteákat.

A legtöbb programomban még alaposabban kivesézzük a táplálkozás alapjait, sőt, megtanítalak hogyan vezesd be lépésről lépésre a többi szabályt a mindennapjaidba!


Hámori Blanka

edző, coach