Sport és boldogság

Köztudott tény, hogy a sportolás egy csomó pozitívumot hoz magával, testi-lelki szinten - főleg amikor már tényleg RENDSZERES a mozgás. 

Ezért szoktuk javasolni kezdőknek, hogy az életmódváltás első 8-10 hetében (amikor még az edzést kínzásnak érzik és eredményeket sem látnak), MINDENKÉPP TARTSANAK KI, mert el kell érni azt a pontot, amikor már a sport örömforrássá válik! Szerintem az összes pozitívum közül a legfontosabb, hogy a mozgással vissza tudunk zökkenni a JELEN PILLANATBA:

1. A KATTOGÓ AGY KIKAPCSOLÁSA: én egyszer csak felfedeztem, hogy képes vagyok nagyon elkalandozni, vagy (rosszabb esetben) elindulni lefelé az érzelmi spirálon a harag, hibáztatás, szégyenérzet stb. érzelmek hullámvasútján lefelé. Mindez nagyon veszélyes, hiszen szinte észrevétlen a folyamat! 

A legeslegegyszerűbb legegyszerűbb megoldást választottam: igyekszem minél többször észrevenni ezeket a helyzeteket, és visszazökkenni a jelen pillanatba.

Ehhez az egyik legjobb módszer a sport: a mozgás az egyik legjobb módszer, hogy jelen legyünk a jelenben, feloldódjunk a pillanatban, és ne a múlton rágódjunk / jövőn görcsöljünk. Manapság ezt nevezik "mindfulnessnek" - a sportolók tökéletesen tisztában vannak vele, mennyire jól működik, mennyire javítja a teljesítményt, ha képesek vagyunk 100%-osan az itt-és-mostban jelen lenni. (A békés harcos útja c. film pontosan erről szól.) Én magam azt az utat választottam, hogy MÁSFÉLE gyakorlatokat végzek, hiszen a megszokott, rutinból végzett gyakorlatok az elkalandozás legjobb táptalaja! Amiket én (évek múltán újra) bevetettem:


- egyenesúly gyakorlatok: megtartás vagy karhajlítás-nyújtás kézállásban
- lassú visszaengedéssel végzett gumiköteles gyakorlatok
- stabilizálós fit ballos gyakorlatok


A sport persze még számtalan pozitív módon segít nekünk jobban lenni:


2. A TESTÜNK HÁLÁS: a mozgás hatására boldogság hormonok árasztják el a testet, javul a vérkeringés >> vagyis az oxigén-ellátás és az izmainknak is jól esik, ha megdolgoztattuk, majd megnyújtottuk őket. A jobb fizikai közérzet pedig végérvényesen a miénk lehet, ha az edzés rendszeres!


3. JOBB ALVÁS: a mai, ülő életmód nagy hátránya, hogy lelki és szellemi kimerülés mellett a testünk nem fárad el. Ez alvás problémákhoz vezet! A sportolás utáni fizikai fáradtság nemcsak kellemes érzés, de jobb alvást is eredményez.


4. ELVONULÁS / TÁRSASÁG: néha jól esik egy magányos futás, máskor meg egy jó hangulatú csoportos vezet jobb hangulathoz. A sportolás mind a túl sok ingerre, mind a magány problémájára megoldást nyújthat!


5. ÖNBIZALOM-NÖVEKEDÉS: a sport az, ami csak és kizárólag Rólad szól és Rajtad múlik. Épp ezért, ha a mozgás kapcsán bármilyen kisebb-nagyobb eredményt elértél (akár csak annyit, hogy jobban bírsz egy aerobik órát), az elégedettséggel, sikerélménnyel tölt el. A pici sikerélmények pedig tovább lendítenek a nagyobbak felé!A kulcs tehát a kitartás, és hogy megtaláld azokat a mozgás formákat, amik nagy örömmel töltenek el. No, és persze hagyd el a rutinos edzést, és légy nyitott az újra


A boldogság szoros összefüggésben van a rendszeres mozgással.

Hámori Blanka

edző, életmódtanácsadó