Kaizen diéta - fogyás lépésről lépésre


A kaizen a lassú, de gördülékeny változtatás filozófiája. Kis lépésben haladni a megfogalmazott cél felé. A Kai japánul változást, a Zen pedig a jót jelenti. Viszont így együtt annyit tesz:apró változás. A kaizen filozófiája egy komoly stratégiát adhat a kezedbe az alakformálásterén is - csakúgy az edzésekben, mint a diétában. Miért?


Kai Zen: az apró változtatások diétája

Mert az apró lépések (habár nem kecsegtetnek óriási változással rövid idő alatt, "10 kiló fogyás egy hét múlva", tudjátok : )) mindenképpen meghozzák a változást.

Az apró lépésekben haladni:

  • (az egész folyamat ismeretében) megtervezhetőek
  • folyamatos fejlődést hoznak
  • nem töltenek el félelemmel
  • csekkolhatóak
  • ha nem történik semmi/ rosszul sül el: csak egy kis lépést vonunk vissza, nem az egész folyamatot
  • nem igényel óriási akaraterőt (hisz nem az egész életemet kell hirtelen megváltoztatni)

Gondold el, hogy egy vállalat is hogyan kezd egy új projektbe? Átgondolva a folyamatot, kitűzve a célokat, kiosztva a munkafolyamatokat, kitűzve a kisebb és nagyobb határidőket.

És miről számol be mindenki, aki nagy eredményt ért el alakformálás terén? Eleinte pici dolgokon változtatott, pl. nem repetázott többet vagy napi félórát gyalogolt... Nem 3-4 órákat edzett és csirke-rizsen élt! Apró lépéseket vetett be az áhított cél érdekében.

A kaizen diéta mint fogalom, már létezik, és arra biztat, hogy hetente csupán egyetlen dolgon változtass az étrendedben.


Kai Zen az edzésedben?! Igen!

 

Én most rákontrázom az eddigiekre: tedd ugyanezt az edzéstervedben! Például nagy túlsúly esetén:

  1. hét: heti 3x félóra gyaloglás emelkedőn (pulzus 120-140)
  2. hét: ugyanez + minden edzés végén 20 perc erősítés: 10 női fekvőtámasz, 10 guggolás, 10 hasprés, 10 felhomorítás talajon
  3. hét: ugyanez, de az 1. és 3. edzésben iktass még 2 gyakorlatot.
  4. hét: ugyanez, de a 2. edzésen gyalogolj 10 perccel többet
  5. hét: a 2. edzés mintájára iktass be egy 4. edzést

...és így tovább. Számtalan variáció van arra, hogyan lehet a fokozatosságot, a pici változtatásokat beiktatni az edzéstervbe, és lehet lassabban illetve dinamikusabban is előre haladni.

A lényeg: ne hidd hogy egyből 1 órát kéne tudnod futni, vagy olyan tisztán táplálkozni, mint egy fitnesz modell versenyző verseny időszakban! Ez napokon belül kifúj - míg a kaizen szerint haladva kialakíthatsz egy életmódot, mely illeszkedik az életstílusodhoz és még örömmel is tölt el!


Haladj koncepciózusa a változásban: fitnesz és coaching személyre szabottan
 

Hámori Blanka
személyi edző