Az "5 miért" módszer

2021.03.02

Ha egy problémát nem tudunk valóban megoldani, akkor nem biztos hogy velünk vagy az eszközben van a hiba. Néha egyszerűen annyi történik, hogy nem a VALÓDI probléma gyökeréig jutottunk el, hanem a felszínt kapargattuk. Erre ad megoldást ez a módszer.


Az 5 miért módszer és a Toyota

Állítólag az "5 why" vagy "5w" módszert a japán autógyár alapítója, Sakichi Toyoda fejlesztette ki az 1930-as években.  Amódszer lényege, hogy addig tesszük fel a "Miért?" kérdést az adott problémával (és a felmerülő újabb problémákkal és hibákkal) kapcsolatban, amíg rá nem bukkanunk a valóban kezelendő problémára. A tapasztalat az, hogy ehhez általában legalább 5 miért-re van szükség - de néha hamarabb, néha később érezzük, hogy "Na, ez az alap probléma!"


Így alkalmazd a gyakorlatban

Egyszerűen tegyük fel addig a miért kérdést, amíg meg nem győződünk róla, hogy a gyökér-problémánál járunk, és aza javítható, kezelhető (nem csak "úgy van"). Például:

- Nem vettem tegnap kenyeret.
- Miért?
- Mert nem jutott eszembe.
- Miért.
- Mert nem írtam egy komplex bevűsűrló listát.
- De miért?
- Mert rohanásban voltam, és 2 időpont közt kellett intéznem.

Ha az első lépésnél megállunk (veszekszünk, amiért nem vett a párunk kenyeret), elsikkad a valódi probléma: hogy túlterhelt napja volt, és egy nagy bevásárláshoz sokkal jobb, tágabb időintervallumot ideális választani. 


Túlsúlyos kliens (PÉLDA 1)

Az a problémám, hogy sajnálok pénzt kiadni az edzésért.

1. Miért sajnálsz rá pénzt kiadni?

Mert az az érzésem, hogy ingyen is tudok futni, fekvőzni... mégsem csinálom.

2. Miért nem csinálod mégsem?

Mert mindig olyan fáradt vagyok, meg nyűgös...

3. Miért vagy mindig fáradt és nyűgös?

Mert otthon minden házimunkát én végzek el még munkaidő után?

4. Miért  te végzel el minden munkát otthon?

Mert inkább megcsinálom, minthogy nekiálljak veszekedni a családdal.

5. Miért nem teszed szóvá?

Mert félek, hogy nagy balhé lenne, amit utálok.

6. Miért utálod a balhét?

Mert még komolyabban érzem a szeretetlenséget, magányt és elismerést- hiányt, mint amúgy...


Ebben az esetben (ahogy rengeteg feleség és háziasszony esetében) a túlsúly hátterében érzelmi okok, támogatás hiánya áll - amin úgy segíthetünk, ha megtanítjuk a klienst, hogyan kommunikáljon erről asszertíven vagy hogy álljon a sarkára, vagy mondjon nemet. 

Ha leragadtunk volna a pénz-hiány kérdésénél, és elmagyarázzuk, hogy de hát jó befektetés az edzőterem és a dietetikus, akkor nem a valódi nehézségekre találtunk volna megoldást.



Túlsúlyos kliens (PÉLDA 2)

Koplalással fogyni akarok, mielőtt mozogni kezdek.

1. Miért nem kezdünk egyből mozogni is?

Mert nem nekem való, nem szeretem az edzőtermeket.

2. Miért nem szereted?

Mert már voltam egyszer és nagyon rosszul éreztem magam.

3. Miért érezted magad rosszul?

Mert nagyon kilógtam a sorból.

4. Miért lógtál ki a sorból?

Mert nem voltak márkás ruháim, nem volt kockahasam, és úgy éreztem kinéznek onnan engem.

5. Miért érezted, hogy kinéznek?

Mert az öltözőben csak velem nem beszélgetett sneki.

6. Miért nem beszélgettek szerinted veled?

Mert akkor voltam ott először, és senkit sem ismertem.


Ez a péda nagyon tipikus: a túlsúlyos nő nem akar edzeni, kimozdulni, csak koplalni a 4 fal közt. Ezzel a beszélgetéssel viszont lehámoztuk, hogy önbizalom hiánya miatt nem akar mutatkozni máshol, sőt azt is, hogy a kép a fejében létezik csak, ugyanis a klubokban idővel lehet új ismeretségeket találni. Ha elkezdtem volna erőltetni, hogy akkor ne terembe járjon, hanem kocogni, ugyanúgy megakadályozta volna az alap probléma: önbizalomhiánya, csak épp más kifogással offolta volna a projektet.


Így ellenőrizd!

1. Győződj meg róla, hogy nem bűnbak keresésben vagy, hanem valódi MEGOLDÁS orientált folyamatban

2. Fordítsd meg a sorrendet és nézd meg, hogy logikus-e és meggyőző-e a "végső" megoldásod! Például: 

- "Ha velem is beszélgetnének, lenne valakim a teremben, szívsebben járnék oda!"

- "Ha meg tudnám beszélni a párommal, milyen támogatásra van szükségem, akkor nagyobb eséllyel kezdenék bele egy hosszabb távú tervbe."


Az alábbi példát innen vettem

Kérdés >>> Válasz >>> Ellenintézkedés (Megoldás)
Miért olajos a padló? Mert az egyik gépből szivárog a folyadék.
>> Folyadékot feltörölni.
Miért szivárog a folyadék? Mert az egyik tömítés elhasználódott.
>> Tömítést kicserélni.
Miért használódott el a tömítés?
>> Mert nem a megfelelő folyadékhoz lett megválasztva. Tömítés típusát megváltoztatni.
Miért nem a megfelelő folyadékhoz választották a tömítést? Mert azt gondolták, hogy ebben a gépben is olyan folyadék van, mint a többiben a gyártósoron.
>> Tájékoztatni az érintetteket az új folyadékról.
Miért gondolták, hogy minden gépben azonos folyadék van? Mert nem mentek ki a sorra az érintettektől megkérdezni.
>> Genchi genbutsu oktatása 

Még több coaching és önismeret és fitness a programjaimban >>>