7 provokatív, önismereti kérdés

Azt imádom a coachingban, hogy egy-egy ütős kérdéssel teljesen új irányba terelhetjük a gondolatainkat.

Ma egy szuper, önmagunkba nézős technikával jövök, ha van visszatérő problémád, ami nem hagy nyugodni, akkor ezt próbáld ki!


Mindannyiunknak van olyan témája, ami frusztrálja, stresszeli, haragot ébreszt benne. Néha ez már évekig húzódó stresszforrás lehet, a "gumicica" amire elég rágondolni és rossz kedved lesz.

Gondolj a saját (egyik) ilyen frusztrációdra, ülj le a naplóddal (írd is le egy mondatban) és tedd fel magadnak a következő kérdéseket:

1. Kinek a hatalmában áll ez a valami teljesülése? 

Csak én rajtam múlik vagy máson is, esetleg nem is megvalósítható? Ha az alábbiakba sorolható, akkor ideje elengedni!

▪︎Máson múlik pl.xy jobban figyelhetne rám!
▪︎Feltételhez kötött pl.ha több pénzem lenne
▪︎Jövőről/múltról szól pl.mit fognak akkor gondolni/miért így döntöttem...
▪︎Megfogalmazhatatlan


2. Létezik valójában a probléma, konkrétum ("látná egy kamera")?? 

Vagy csak gondolati szinten, homályosan érzem? Pl."a nem vagyok elég jó a pasiknak" gondolat nem kézzel fogható, így abszolút relatív, sőt, nem is biztos hogy létező probléma! Erre gondoltál már?


✏3. Valóban tudhatom, biztosan, hogy jobb lenne ha így lenne? 

NEM BIZTOS. Mert ennek a problémának is vannak pozitív hozadékai, pl.ez a frusztráló munka tanított meg együttműködni másokkal és figyelni a részletekre"... Sorolj fel te is néhányat, hogy értsd ennek is feladata volt az életedben! Megértés után könnyebb az elengedés.


4. Hogy érzem magam ettől a stresszes témától? 

Gyomorgörcs, félelem, szégyen... - sorolj fel mindent!


5. Mi lenne, ha SEHOGYAN sem érezném magam ettől? 

Ha lennének napjaim, amikor nem jut eszembe ez a téma? Milyen lenne az életem, hogyan érezném magam?


6. Fordítsd meg a mondatot és gondolkodj el így rajta

Pl.ha az eredeti frusztrációm, hogy "az anyám folyton kritizál", nézd meg így a gondolatot:

- Az anyám nem kritizál folyton (hanem...)
- Nem az anyám kritizál folyton (hanem...)
- Én kritizálom folyton az anyámat, mert...
- Az anyám nem engem kritizál folyton (hanem...)
- Én kritizálom folyton magamat, amikor...


7. Mit tenne a bölcsebb, letisztultabb, nyugodtabb éned ebben a helyzetben? 

Hogyan reagálni, milyen értékre helyezné a hangsúlyt?

Ehhez a gyakorlathoz nyugodt hely és idő kell. Lehet hogy nem hoz egyből megvilágosodást, de a továbblépés folyamatában nagyon is fontos új gondolatokat, megértéseket hozhat! Kitűnő módszer, hogy a haragot új, gyümölcsöző gondolatokká formáljuk, megértsünk szituációkat, vagy magunkat.


Hámori Blanka

edző, coach